piątek, 25 grudnia 2009

[3d max] Modelowanie opony

Kolejny tutorial. Do pary z felgą - opona. Kieruje go głównie dla początkujących, ale troszeczkę orientujących się w interfejsie 3d maxa.Metod modelowania opon jest kilka - zresztą jak każdego modelu. Zaprezentowana poniżej metoda jest prosta i uczy wykorzystywania podstawowych funkcji 3d max'a.



1. Tworzymy cylinder w widoku front o parametrach: height segments 10, cap:2, sides: 60.







2. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy convert to  editable poly.
3. Teraz usuniemy poligony z tylnej części opony, gdyż będziemy używać później symetrii.
Najlepiej w tym celu zaznaczyć jeden z edge jak na obrazku i kliknąć w przycisk „loop”. Później prawym myszki i convert to face i klawisz delete.



4. Teraz zaznaczmy w widoku top vertexy przy krawędzi jak na obrazku poniżej. Uwaga, zaznaczyć należy vertexy po stronie gdzie wcześniej NIE usunęliśmy poligonów.

5. Kolejny krok to włączenie soft selection. Jest ona w menu editable. Wystarczy kliknąć w use soft selection i wybrać wartość. Ustaw wartość aby kolory były mniej więcej jak na rysunku poniżej. Wybierz narzędzie skale i klikając w środkowy trójkąt przeciągnij aby wyglądało to jak niżej.

6. Wylącz soft selection i vertexy które zostali ustaw za pomocą scale i move jak na rysunku.



7. Zaznacz jedną z krawędzi jak na obrazku poniżej. Później selection ring i prawym – convert to face. Następnie extrude wartość 1 z local normal. Później bevel o wartości height 0.2 a outline -0,2. Typ to local normal.

8. efekt dotychczasowy:

9.Zaznacz poligony jak na rysunku i narzędziem rotate obróć lekko w lewo.

10. Wejdź w zakładkę selection i kliknij w przycisk shrink i znowu obróć ale tym razem o mniejszy kat.

11. Znowu klawisz shrink ( dwa razy) i znowu obrócić.
12. zaznacz te poligony co na obrazku poniżej. Kliknij w extrude o wartości 0 ale o typie „by poligon”:

13. Teraz użyj narzędzia scale aby zmniejszyć troszeczkę poligony. Po tej operacji użyj extrude o typie group i wartości height 1 oraz bevel o ustawieniach jak wcześniej.
14. Zakładka z górnego menu tools - miror. Zaznacz copy i o y. Ustaw narzędziem move aby krawędzie obu połówek się łączyły. Później wejdź w editable i kliknij w attach i w druga połówkę.
15. Zaznacz bordera z obu połówek i kliknij w przycisk bridge w zakładce edit edges. Ustawienia standardowe. Połówki złączyły się.
16. Wejdź w okno perspective i kliknij w środkowy vertex. Prawym i convert to face. Narzędziem scale nadaj odpowiedni profil oponie a później klawisz delete.

17. Powinno wystarczyć. Można oczywiście jeszcze zrobić środek opony, ale zakładam ze opona będzie miała felgę która zakryje brak środka


18. Efekt końcowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz